Polski
Gamereactor
artykuły o sprzętach

Fanatec CSL DD - recenzja

Fanatec zostawia za sobą dni szalenie drogiego sprzętu do wyścigów symulacyjnych i wychodzi naprzeciw z genialnym, budżetowym wariantem.

HQ

Od prawie dekady kierownice z tak zwaną technologią „Direct drive" są bardzo ekskluzywną częścią świata wyścigów symulacyjnych. Najtańsze alternatywy kosztowały około 1300 funtów, a następnie dodanie pedałów lub samej kierownicy oznaczało, że jako gracz musiałeś wykasływać ponad 2000 funtów, aby móc prowadzić różne gry wyścigowe z kierownicą, która naprawdę wydaje się prawdziwa. Ale nigdy więcej. To już koniec. Niniejszym Fanatec przepisuje zasady i wydaje pierwszą na świecie budżetową kierownicę z technologią napędu bezpośredniego. CSL DD jest tutaj i żyję z nim przez ostatni miesiąc. CSL DD oznacza „Clubsport Light Direct Drive" i jest rozwinięciem niezwykle popularnego rozstawu osi DD1 firmy Fanatec, który kosztuje około trzy razy więcej niż CSL DD. Jest oparty na tej samej technologii, ale z mile widzianymi ulepszeniami, takimi jak oś skrętna wykonana z włókna węglowego.

Fanatec CSL DD - recenzjaFanatec CSL DD - recenzja

Tym, co odróżnia kierownicę tego typu od wariantów napędzanych paskiem, przekładnią lub łańcuchem, takich jak Logitech G-series, Thrustmaster TGT, T300RS czy stara seria Fanatec Clubsport, jest to, że oś skrętna jest bezpośrednim przedłużeniem samego serwomotoru elektrycznego, co czyni go potężniejszym, a tym samym symuluje prawdziwy samochód wyścigowy w znacznie bardziej realistyczny sposób. Siłowe sprzężenie zwrotne również staje się szybsze, bardziej wyraźne i bardziej szczegółowe. Porównanie kierownicy napędzanej paskiem z wariantem z napędem bezpośrednim to trochę jak porównywanie dźwięku mono z kompletnym, profesjonalnym kinem Dolby Atmos lub telewizorem CRT z VHS i Blu-ray 4K UHD na 77-calowym LG OLED CX .

Różnica jest duża.

To jest reklama:
Fanatec CSL DD - recenzjaFanatec CSL DD - recenzja

Część obaw, które czułem przed otrzymaniem CSL DD, dotyczyła tego, czy raczej ograniczona siła oporu wynosząca 5 Nm wystarczyłaby dla mojego gustu, biorąc pod uwagę, że jeżdżę Fanatec DD2 z momentem obrotowym ponad 25 Nm w moim symulatorze wyścigów. Mam też bardzo wysoko ustawiony DD2, ponieważ jestem fanem tego twardego, prawdziwego wyczucia, szczególnie w Automobilista 2 i Rfactor 2. CSL DD zapewnia tylko 5 Nm momentu obrotowego po wyjęciu z pudełka, a dla tych, którzy chcą więcej, Fanatec sprzedaje „Boost Kit" za 149 funtów, co oznacza, że ​​rozstaw osi zyskuje większą moc i dzięki temu może wycisnąć 8 Nm momentu obrotowego. Przypuszczałem, zanim CSL DD przybył do biura Gamereactora, że zarówno pięć, jak i osiem niutonometrów to dla mnie za mało. Ale byłem w błędzie.

Fanatec CSL DD - recenzja

Albo, jak sądzę, to zarówno źle, jak i trochę dobrze. 5 Nm to trochę, trochę słabo jak na mój gust, chociaż wszyscy moi znajomi, którzy mieli okazję testować CSL DD, uważają, że pod wieloma względami wystarczy do gier, w których zwykle spędzamy czas. Chciałbym więcej, mimo wszystko. Jestem prawdziwym ćpunem siły sprzężenia zwrotnego. A 8 Nm dzięki pakietowi Boost, który (jak wspomniałem) sprzedawany jest osobno, to odpowiednia liczba. Z kierownicą podkręconą stosunkowo wysoko w tym zestawie, bardzo trudno jest wyczuć różnicę między CSL DD a DD1, co jest dziwaczne na więcej niż jeden sposób. Ten ostatni kosztuje trzy razy więcej niż CSL DD, a to oczywiście wiele mówi o tym, jak fantastycznym rozstawem osi jest CSL DD.

To jest reklama:
Fanatec CSL DD - recenzja

To, co robi na mnie największe wrażenie w przypadku CSL DD, oprócz minimalnego rozmiaru i wystarczającej mocy w wytwarzanym sprzężeniu zwrotnym siły, to jego czułość i szczegółowość. Nie sądzę, że przesadzam, gdy mówię, że oferuje trochę większą czułość i trochę więcej szczegółów niż nawet mój Fanatec DD2 za 1500 funtów. Łatwo jest dokładnie określić, gdzie jest przyczepność i gdzie kąt poślizgu tylnych opon. Ilość informacji zwrotnych z opon i podwozia, gdy gram w Rfactor 2, jest tak dobrze komunikowana i tak szczegółowo, że czuję się pewniej w samochodzie na granicy przyczepności niż kiedykolwiek z kierownicą napędzaną paskiem, łańcuchem lub przekładnią od jakiegokolwiek innego producenta. W rzeczywistości porównanie nie wydaje się nawet sprawiedliwe. Jest to o wiele lepsze niż wszystko, co budują Logitech, Thrustmaster i Mad Catz. Prawie robi się trochę przerażające.

Fanatec CSL DD - recenzjaFanatec CSL DD - recenzja

Ponadto mały, ale jakże ważny szczegół zwany Fanalab, wbudowany interfejs w ekosystemie Fanatec, który kontroluje ustawienia dla różnych gier i który pozwala na podłączenie wszystkiego, od pedałów po hamulec ręczny i zewnętrzną skrzynię biegów bezpośrednio do podstawy koła jest nadal tak fenomenalny jak zawsze. Fanatec to odpowiednik Apple w świecie symulatorów wyścigów, który zamienia to, co często może być czasochłonne i nieporęczne, w coś super prostego i nieskomplikowanego. Fakt, że każda główna gra z gatunku symulacji wyścigów zawiera również w pełni rozwiniętą obsługę oprogramowania dla rozstaw osi Fanatec, w przeciwieństwie do konkurentów z napędem bezpośrednim, takich jak Accuforce, Simucube czy Leobodnar, czyni je jeszcze bardziej atrakcyjnymi dla tych, którzy chcą jeździć, a nie spędzać dużo czasu w menu, próbując przyciąć "poprawne" ustawienia.

Fanatec CSL DD - recenzjaFanatec CSL DD - recenzja
Fanatec CSL DD - recenzja

Nie ma wątpliwości, że jest to absolutnie najlepsza kierownica w świecie wyścigów symulacyjnych pod względem ceny i osiągów. Za 349 funtów otrzymujemy rozstaw osi, który z łatwością przewyższa konkurentów, takich jak Logitech G932 i Thrustmaster TGT-II, a za 149 funtów dodatkowo mamy zestaw doładowania, który czyni go tak fantastycznym, jak trzykrotnie droższy Fanatec DD1. Dzięki temu Niemcy umożliwili każdemu zakup i jazdę z napędem bezpośrednim, co oczywiście zmieni świat wyścigów symulacyjnych na lepsze. Czapki z głów.

10 Gamereactor Polska
10 / 10
+
Doskonała jakość wykonania; potężne i szczegółowe sprzężenie zwrotne; kompaktowy rozmiar; superłatwa instalacja; kompatybilny z każdą grą wyścigową.
-
Brak.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju


Wczytywanie następnej zawartości