Polski
Gamereactor
recenzje
Elden Ring

Elden Ring

Oczekiwanie dobiegło końca, a Fromsoftware wita zniecierpliwionych fanów w swojej pierwszej przygodzie z otwartym światem. Jak wypadła współpraca deweloperów z George'em R.R. Martinem? Sprawdźmy.

HQ
Elden RingElden Ring

Dzięki zachodnim grom, takim jak Assassin's Creed, The Elder Scrolls V: Skyrim czy Wiedźmin 3: Dziki Gon, termin „otwarty świat" budzi pewne oczekiwanie. Podobnie jak The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Elden Ring jest w pewnym sensie antytezą tego modelu, ponieważ pozostawia za sobą nowoczesne nawyki rozgrywki, aby na nowo rozpalić poczucie eksploracji i ducha przygody graczy. Jednocześnie gra jest zacięta, co pozwala na samodzielne zinterpretowanie jej sporadycznych wskazówek.

W nowej grze programiści FromSoftware współpracowali ze znanym autorem George'em R.R. Martinem, autorem Gry o Tron. Według własnych wypowiedzi Martin stworzył jedynie podstawowe zarysy tego uniwersum, które wydobyło na światło dzienne zaskakująco polityczny świat. Mówiąc wprost, istnieją różne frakcje walczące o władzę po zniszczeniu legendarnego Elden Ring boskiej królowej Mariki. Niektóre partie chcą wykorzystać powstały chaos do własnych celów i możesz albo wspierać je, pomagając im w osiągnięciu ich celów, albo „odłożyć te głupie ambicje na bok", jak powiedział pewien intrygujący boss.

Elden Ring to pierwsza gra FromSoftware osadzona w całkowicie otwartym świecie. Przyjęcie założenia ich słynnych RPG-ów akcji, które w ciągu ostatnich kilku lat zostały doszczętnie skopiowane przez wiele studiów na całym świecie, i nadanie im tej nowej formy jest ciekawym i niecodziennym krokiem. Aby dostosować się do zmienionej struktury gry, FromSoftware musiało wprowadzić pewne systematyczne zmiany w znanej formule, w wyniku czego ta przygoda pokazuje zupełnie inne uczucie. Jest to najbardziej widoczne w zaktualizowanym systemie progresji, który, podobnie jak tytułowy Elden Ring, został rozbity na wiele części.

To jest reklama:
HQ

Aby zmotywować graczy do spędzenia jak największej ilości czasu w tym ogromnym świecie gry - Lands Between - i do przyjmowania wyzwań zamiast uciekania od nich, trzeba było udostępnić wystarczającą ilość wysokiej jakości nagród. Do wyboru jest mnóstwo różnych broni i zaklęć/cudów, ale nie utoniesz w nich. Zamiast tego, pokonani bossowie i skrzynie ze skarbami nagradzają cię przedmiotami, które pomagają rozwijać twoją postać w bardziej subtelny sposób. Na przykład mogą to być artefakty, które są wymagane do ulepszenia usług neutralnych NPC lub możesz znaleźć coś, co zapewni ci dostęp do wcześniej niedostępnego obszaru.

Dwa duże dodatki do Elden Ring, które są bezpośrednią konsekwencją tego podziału, to Ashes i Ashes of War. Ten ostatni to specjalny atak bronią, który został wprowadzony w Dark Souls III. Umiejętność ta jest teraz szeroko konfigurowalna, co zapewnia większą swobodę w walce. Użyj duchowych popiołów, aby przyzwać sprzymierzone duchy, które przez krótki czas walczą po twojej stronie. Ten system jest odrębny od zwykłych przywołań, które zapraszają innych graczy online lub NPC do pomocy w trudnej bitwie. Nie myśl jednak, że możesz cały czas biegać z własną świtą, ponieważ ta funkcja jest dość ograniczona i dostępna tylko w niektórych obszarach.

System rzemiosła to kolejna mechanika powiązana z projektowaniem otwartego świata. W ogromie Krain Pomiędzy znajdujemy wiele materiałów, w tym rośliny i dzikie zwierzęta, które dostarczają nam surowców. Z nich możesz zrobić przydatne przedmioty konsumpcyjne, takie jak strzały, bomby lub antidota, na wypadek, gdybyś nie miał pod ręką wspomnianego przedmiotu. Potrzebujesz jednak również odpowiednich przepisów, w przeciwnym razie staranne zbieranie surowców na nic ci się nie przyda.

To jest reklama:
HQ
Elden RingElden RingElden Ring

Pomimo tego, że Lands jest ogromnym miejscem do odwiedzenia, nie musisz się martwić, że coś przegapisz, ponieważ gra poprowadzi cię do najciekawszych miejsc. Na przykład w wielu Sites of Grace zauważysz złoty promień światła kierujący cię w kierunku następnego celu. Jeśli podążysz tą ścieżką, w końcu trafisz do jednego z kilku lochów Legacy, które znacznie bardziej przypominają bardziej liniowe doświadczenia, które widzieliśmy od twórców w przeszłości.

Na przykład Zamek Stormveil, jeden z wczesnych lochów, które ma do zaoferowania Elden Ring, jest wspaniałą, poplątaną lokalizacją, która kryje wiele tajemnic. Eksplorując, odblokujesz skróty, znajdziesz alternatywne trasy przez połączone ze sobą sekcje, a na koniec zmierzysz się ze wspaniałym bossem w najbardziej pamiętnym pojedynku. To, że można teraz skakać bezpośrednio, umożliwia deweloperom tworzenie fragmentów platformingu, których seria nie widziała wcześniej w takiej formie. Wprawdzie realizacja jest bardzo chwiejna i nieprzyjemnie mało precyzyjna, ale bardzo dobrze komponuje się z ostrożną eksploracją, która wymaga dużej koncentracji.

Jeśli jeszcze nie czujesz się na siłach tych lochów, powinieneś rozejrzeć się po okolicy, znaleźć nowy ekwipunek, ulepszyć swoje rzeczy i przygotować się. W końcu pobliskie jaskinie, krypty i kopalnie są domem dla strażników, którzy gromadzą wszelkiego rodzaju przydatne przedmioty. Ze względu na dużą liczbę dodatkowych lochów, w trakcie swojej przygody będziesz musiał kilkakrotnie walczyć z kilkoma przeciwnikami będącymi środkowymi bossami, a te konfrontacje z czasem naturalnie tracą swój urok. Jednak nadal lubię te mini-wyzwania przypominające kielich lochów, ponieważ FromSoftware wymyśliło kilka interesujących łamigłówek. Na przykład w jednym miejscu musiałem balansować na ostrzu gilotyny, aby dostać się na podwyższoną platformę.

HQ
Elden RingElden RingElden Ring

Technicznie rzecz biorąc, Elden Ring to bardzo solidne doświadczenie. Grałem na Xbox Series i na szczęście ominęły mnie jakieś większe problemy. Poziomy ładują się szybko na konsoli obecnej generacji i prawie nie było problemów z generowaniem świata. Jednak czasy ładowania są wciąż trochę za długie jak na mój gust (20+ sekund po każdej śmierci), a z czysto wizualnego punktu widzenia nie patrzymy na nowatorski tytuł w stylu Horizon Forbidden West. Z drugiej strony gra ma kilka ładnych panoram, a ogólny miks projektowy jest niesamowicie kreatywny.

Elden Ring to intrygująca przygoda, która skutecznie wzbudza ciekawość. Jednak fakt, że gra trzyma się w tajemnicy, jest mieczem obosiecznym. Z jednej strony zmusza cię do skupienia uwagi i samodzielnego myślenia - co jest niezwykle odświeżające w gatunku, w którym zwykle ślepo podążasz za znacznikami misji i pracujesz nad listami kontrolnymi. Z drugiej strony może być również niezwykle frustrujące, że rzadkie historie poboczne i ekscytujące tła wymagają wielkiego wysiłku, zanim w końcu się rozwiną.

Sama ilość twórczo zaprojektowanych obszarów i przerażających potworów była w stanie wyzwolić we mnie chęć eksploracji, której nie czułem od dłuższego czasu. Jednak w bogactwie dostępnych opcji, które można znaleźć w rozległym otwartym świecie, takim jak Lands Between, odkrycie czegoś, co może okazać się warte zachodu, nie jest prostym zadaniem. Cieszę się czasem spędzonym z grą, ale nie jestem też do końca przekonany, że seria naprawdę potrzebuje takiego otwartego świata. Chociaż japoński deweloper włożył sporo wysiłku w zaprojektowanie Lands Between, największa siła tego studia wciąż tkwi w projektowaniu poziomów o raczej liniowych sekcjach.

Elden RingElden Ring
08 Gamereactor Polska
8 / 10
+
Świetny system walki z szeroką gamą opcji personalizacji; ogromny, kreatywnie zaprojektowany świat gry; intrygująca fabuła; solidne wykonanie.
-
Mechaniki rozgrywki są skomplikowane; niektórzy poczują się zagubieni w Ziemiach Pomiędzy.
overall score
to ocena naszych redaktorów. Jaka jest Twoja? Wynik ogólny jest średnią wyników redakcji każdego kraju

Powiązane teksty

0
Elden RingScore

Elden Ring

RECENZJA. Przez Stefan Briesenick

Oczekiwanie dobiegło końca, a Fromsoftware wita zniecierpliwionych fanów w swojej pierwszej przygodzie z otwartym światem. Jak wypadła współpraca deweloperów z George'em R.R. Martinem? Sprawdźmy.



Wczytywanie następnej zawartości